Witamina C – kwas askorbinowy: właściwości i zastosowanie

Posted on

Witamina C – kwas askorbinowy: właściwości i zastosowanie

Kwas l-askorbinowy jest odmianą kwasu askorbinowego, znanego szerzej pod popularną nazwą witaminy C. Jest związkiem chemicznym niezbędnym do życia, występującym naturalnie w organizmach roślinnych i zwierzęcych.

 

Witamina C, inaczej kwas askorbinowy, to związek, którego właściwości od dawna są wykorzystywane w medycynie. Witamina C ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ bierze udział w wielu różnych procesach, które w nim zachodzą. Również witamina C znalazła zastosowanie także w kosmetyce, ponieważ, jako silny przeciwutleniacz, zwalcza wolne rodniki, które odpowiadają za proces starzenia się skóry.

Objawy niedoboru – witamina C

Do najczęstszych skutków niedoboru kwasu askorbinowego w organizmie, należą:

– krwawienie i owrzodzenie dziąseł,

– wypadanie zębów,

– obniżona odporność organizmu – podatność na infekcje,

– kruchość naczyń krwionośnych,

– pękanie naczyń krwionośnych,

– niedokrwistość,

– obrzęki i bolesność w obrębie stawów,

– powolne gojenie się ran,

– nieprawidłowe zrastanie się kości,

– bóle mięśni i stawów,

– szkorbut.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę C wrasta w przypadku bardzo dużej aktywności fizycznej, wymiotów, zaburzeń pracy jelit oraz u osób:

– cierpiących na nadciśnienie tętnicze,

– cukrzyków,

– palaczy,

– kobiet w ciąży oraz kobiet karmiących piersią,

– przeżywających silnym długotrwały stres.

Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta przy ciężkim, długotrwałym wysiłku fizycznym, podczas wymiotów, zaburzeń czynności jelit i braku łaknienia, a także u osób starszych, z nadciśnieniem tętniczymcukrzycą, palących papierosy, będących pod wpływem silnego stresu oraz u kobiet w ciąży i karmiących.

 

Witamina C – jak uchronić się przed jej utratą z pożywienia?

Witamina C jest szczególnie wrażliwa na światło, powietrze (podczas suszenia ubywa jej aż w 70-80 proc.) i temperaturę (rozkłada się częściowo w czasie gotowania, pieczenia, smażenia), a przez to bardzo nietrwała. Aby uchronić się przed jej utratą z pożywienia, należy:

  • spożywać produkty, które są jej źródłem, w postaci surowej;
  • obierać warzywa i owoce w ostatniej chwili, tuż przed podaniem i nie przetrzymywać w wodzie zbyt długo
  • wybierać jak najświeższe owoce i warzywa, ponieważ najwięcej witaminy C znajduje się w nich zaraz po zbiorze
  • warzywa i owoce obierać cienko ze skórki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *